Episthenes, een Olynthiër [uit de stad Olynthos in Noord-Griekenland], was een pederast; toen hij merkte dat een mooie, nauwelijks volwassen knaap, die een klein schildje droeg, op het punt stond gedood te worden, snelde hij naar Xenophon en smeekte hem het mooie knaapje te redden. Xenophon begaf zich naar Seuthes en vroeg hem de knaap niet te doden; hij verklaarde hem de speciale geaardheid van Episthenes en vertelde dat deze eens een compagnie soldaten had samengesteld louter op basis van fysieke schoonheid en dat hij met die compagnie als een moedig man had gedragen.In de Griekse Oudheid was homoseksualiteit heel normaal en er blijkt nergens uit Xenophon's tekst dat wie dan ook ik deze episode raar opkeek bij het verzoek van Episthenes. Hij viel gewoon op jongens. Dit is iets waar we in de moderne wereld, zeker in een machocultuur als het leger, wat wat van kunnen leren.
donderdag 12 april 2012
Homo's in het leger
Tot een paar jaar geleden hanteerde het Amerikaanse leger het DADT-beleid (Don't ask, don't tell) waar het ging om homoseksualiteit in het leger. Omdat homoseksualiteit niets nieuws is, duikt het in de antieke bronnen ook op. In het werk Anabasis van de eerder genoemde Xenophon (±430 - 355 v.Chr.) vinden we een verwijzing naar homoseksualiteit terug in een gebeurtenis tijdens een gevecht. De Grieken staan nu min of meer onder bevel van Xenophon en strijden mee met Seuthes II van Thracië (het gebied dat bestaat uit Bulgarije, een deel van Griekenland en het Europese deel van Turkije). Seuthes beveelt mensen die weerstand bieden te doden. Op een gegeven moment gebeurt volgens Xenophon het volgende (Anabasis VII:4 7-8):
Labels:
Griekenland,
historie,
homoseksualiteit,
pederastie,
Perzië,
Xenophon
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten