Tot 40% extra korting op winters assortiment!

maandag 20 augustus 2012

Men had toen een langer linkerbeen

Ik ben geen kunsthistoricus, maar heb me altijd verwonderd over de kunst in de Oudheid. In dit blog heb ik me al een aantal keer bezig gehouden met kunst uit de Oudheid, maar altijd vanuit het perspectief van een boodschap, zoals het standbeeld van Augustus van de Prima Porta en de Standaard van Ur. Vandaag ga ik het hebben om kunst om de kunst en ik heb het over één van de bekendste kunstwerken uit de hele Oudheid, de kouros uit het Metropolitan Museum in New York. Vermoedelijk de meest houterige man die je ooit zult zien, maar daarmee niet minder interessant.

foto: The Metropolitan Museum of Art

Kouros betekent "jongeman" en dit is wat we zien, een redelijk gespierde jongeman met lang haar. De kouros was meer een type standbeeld (met heel veel voorbeelden) dan een specifiek beeld. Ik had makkelijk een andere kunnen kiezen.

foto:  The Metropolitan Museum of Art 

Opmerkelijk in dit type standbeelden is de symmetrie met één kleine uitzondering. Kouros-standbeelden hebben hun linkervoet een stukje vooruit staan. Verder is het standbeeld volledig symmetrisch. Het gezicht is symmetrisch, de torso, de houding van de armen is aan beide kanten identiek. Dit zorgt voor een probleem, want daarmee kunnen de benen niet even lang zijn. Een zij-aanzicht van de kouros laat namelijk zien dat het linkerbeen langer is dan het rechterbeen en dit komt bij de meeste kouroi voor.


Het probleem zit hem in het feit dat de Grieken uit de 6e eeuw v.Chr. het idee van Contraposto nog niet machtig waren (ik trouwens nog steeds niet). De lengte van de benen en het feit dat zo'n kouros na al die jaren vreselijke spierpijn moet hebben kan worden opgevangen door de heupen te kantelen zoals in onderstaand voorbeeld:
afbeelding: CarcelaPV
De Grieken zijn er uiteindelijk wel achter gekomen hoe contraposto werkt, maar niets is leuker dan in het museum over werken van duizenden jaren oud te kunnen zeggen wat er mis mee is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten