Tot 40% extra korting op winters assortiment!

vrijdag 10 augustus 2012

Wat Diogenes tegen Obama zou zeggen

Iedereen vraagt zich wel eens af wat hij of zij zou zeggen als hij of zij iets mocht vragen aan een grote wereldleider. Wat zou je zeggen tegen Obama of Ban Ki Moon als je hem één vraag mocht stellen? Vermoedelijk iets idealistisch of iets met beleid of politiek. Wat kan zo'n wereldleider voor je betekenen?

De cynische filosoof Diogenes van Sinope (404 - 323 v.Chr.) kreeg de kans om te zeggen wat hij wilde zeggen tegen de grote wereldleider van zijn tijd, Alexander de Grote (356 - 232 v.Chr.). Deze grote wereldleider (of eigenlijk moest hij dat nog worden) kwam oog in oog te staan met de filosoof die zat te relaxen in de zon in Korinthe en Alexander zocht hem op omdat hij niet zelf langs kwam. De Griekse biograaf Plutarchus (±46 - minstens 120 n.Chr) vertelt (Alexander 14.3-4):
Maar omdat die filosoof niet in het geringste omkeek naar Alexander en verder ging met het genieten van zijn vrije tijd in de buitenwijk Craneion, ging Alexander er zelf heen om hem te zien; en hij vond hem liggend in de zon. Diogenes kwam een beetje overeind toen hij zoveel mensen naar hem toe zag komen en richtte zijn ogen op Alexander. Toen de koning hem aansprak met begroetingen en hem vroeg of hij iets wilde, zei Diogenes "Ja, ga een beetje uit mijn zon staan."
Alexander was hiervan zo onder de indruk dat hij zich naar zijn gevolg liet ontvallen: "Als ik Alexander niet was geweest, dan zou ik Diogenes zijn." (Plutarchus, Alexander 14.5). Ik stel me zo voor dat Obama ook zo over mij denkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten